Wat is UX /joe-eks/?
Kijk, het begint al. Joewat? Wat moet u met zo’n Engelse afkorting? Dat jargon werkt op uw zenuwen. Deze pagina: zéro points. Uw gebruikerservaring is niet optimaal. Laat ons proberen om dat recht te trekken.
UX of User Experience staat voor de manier waarop een gebruiker zijn of haar bezoek aan of gebruik van een website ervaart. Bereikt de bezoeker zijn of haar doel? Vindt hij wat hij zoekt? Gebruikt ze uw dienst? Ging dat vlot, of net niet?
Een slechte gebruikerservaring: de gevolgen
Denk eens terug aan een slechte internetervaring. U wou snel iets opzoeken, maar liep verloren op een eindeloze pagina met een onduidelijke structuur. Of u moest dringend een aangifte doen en speurde het scherm af naar een knop, maar die bleek er gewoon niet te zijn.
Wat voelt een mens op zo’n moment? Frustratie. U hebt niet de hele dag de tijd. Lichtjes opgewonden – of misschien gelaten – belt u naar het nummer dat u op de site gevonden hebt. En daar is het: het gevreesde wachtmuziekje van het callcenter. Wat denkt u van die site, en van de organisatie die erachter zit? Juist ja.
De eigenaar van zo’n website of applicatie haalt er ook geen voordeel uit. Die zit met:
- overbevraagde medewerkers
- weggegooid geld
- een slecht imago
Een goede gebruikerservaring is…
Als alles snor zit met uw website of toepassing, ervaart een gebruiker die als:
- nuttig
- intuïtief
- aantrekkelijk
- gebruiksvriendelijk
- toegankelijk
- doeltreffend
- aangenaam
Dit resultaat bereikt u niet zomaar. Onze UX-experten doen een grondige analyses van uw vraag, uw bestaande site en uw publiek. Zo voorbereid trekken ze naar de gebruiker, om te weten te komen waar die naar op zoek is en wat die praktisch vindt.